Razmišljate o novom eventu?
Ideju koju imate ne morate sami razrađivati, osim ako je to Vaš posao kao organizatora.
Kako organizovati jedan događaj? Koji je prvi korak?
Istakla bih važnost plana i koordinacije, ali i realizovanje različitih aktivnosti jedne celine. Nije važno da li se radi o klasičnoj konferenciji, seminaru, venčanju, koncertu, sportskom događaju, radionici ili nekoj drugoj manifestaciji. Ova delatnost podrazumeva sve korake u procesu stvaranja i realizacije događaja kako bi se postigao određeni cilj ili pružilo određeno iskustvo učesnicima.
U prvom planu je promocija događaja, ali i njegov direktan ekonomski rezultat, dok je njegov indirektan uticaj često nevidljiv i nepoznat širem auditorijumu. Strategija ekonomske perspektive odnosi se na analizu direktnog uticaja na ekonomiju lokalnog, regionalnog ili čak nacionalnog nivoa. Ona zapravo analizira različite ekonomske faktore i daje doprinos događaju sa ciljem stvaranja prihoda, novih radnih mesta, razvoja turizma, investicija i drugih ekonomskih beneficija.
Ekonomski doprinos je direktan prihod od učesnika događaja. Prihodi su uz osnovnu nameru da se pokriju troškovi događaja i da se obezbedi kvalitet i kontinuitet, značajan doprinos na lokalnom nivou,ali i šire.
Kako se sve mogu ostvariti direktni prihodi?
Mogu se ostvariti na različite načine, kao što su kotizacija za izlagače, prodaja karata ili ulaznica za događaj, prodaja usluga, proizvoda ili sadržaja na samom događaju, a značajno učešće ima novac koji posetioci troše na smeštaj, hranu i piće, prevoz, kupovinu suvenira, unikatnih radova i druge robe, usluge vodiča, fotografa, prevodioca i mnogo toga još.
U toku planiranja događaja važno je analizirati na koje privredne grane, državne i lokalne institucije događaj indirektno utiče, uspostaviti kontakt sa njima i na taj način obezbediti podršku kako bi se obostrano iskoristile povoljne okolnosti.
Gde sve događaj može doneti indirektnu korist?
Na prvom mestu su najuočljiviji efekti na turistički sektor mesta, gde se održava događaj, uz koje se ističe pozitivan uticaj događaja na autentičnost i pozitivan imidž grada ili regije. Shodno tome sledi doprinos lokalnoj privredi kroz poslovanje postojećih preduzeća, kao što su restorani, hoteli i maloprodajni objekti, čiji se obim posla tokom događaja može povećati. Njih prati i povećanje prihoda od poreza i taksi koje generiše događaj. Prema obimu događaja otvaraju se i nova, privremena radna mesta u sektorima poput obezbeđenja, ugostiteljstva, transporta i drugi, ali i razvoj i unapređenje kadra u sektoru događaja.
Kako događaji utiču na infrastrukturu?
Važan benefit koji je najvidljiviji stanovnicima, a dolazi kao indirektan ekonomski doprinos, jeste investicije i razvoj infrastrukture. Manifestacije mogu otvarati investicije u infrastrukturu, poput izgradnje ili poboljšanja sportskih objekata, određenih lokaliteta van ili u gradu, konferencijskih centara i drugih lokacija za događaje.
Ukoliko je lokacija na kojoj se održava događaj jedinstvena, upečatljiva, dostupna i dobro prezentovana, svest o njenoj privlačnosti će se širiti i pozitivno razvijati grad u svim sferama jedne opštine.
Ekonomska perspektiva manifestacija igra ključnu ulogu u oceni ukupnog doprinosa događaja društvu i ekonomiji. Analiza ove perspektive često se koristi kako bi se opravdala podrška i investicije u organizaciju i sprovođenje različitih događaja.
Autor teksta:
Mirjana Erić, Event planner